Komentari i analize
KOMENTAR Hoće li sa Mercatorom biti "prava stvar"
25.10.2017 18:03 | Indikator.ba
Piše: Borivoje Simić

Vjerovatno je mnogo onih kojih su se zaželjeli Mercatorove mesnice i bogate ponude suhomesnatih i mesnih proizvoda, mliječnog asortimana sa raznovrsnim sirevima, uključujući i one slovenskih proizvođača, ali da li će povratak “najboljeg susjeda” u Bosnu i Hercegovinu biti “prava stvar” kako se potrošačima kroz promotivni spot želi sugerisati?
Zašto je pred slovenskim trgovcem, sada pod Agrokorovim vlasništvom, povratak teži nego što je to svojevremeno bilo osvajanje bh tržišta?
Tri godine, od kada je Mercator napustio bh. tržište uz žal mnogih potrošača, nije dug vremenski period, ali na tržištu se mnogo toga promijenilo.
Mercator jednostavno ne može samo nastaviti tamo gdje je stao, nego će, doduše uz olakšavajuću okolnost da njegovi brend i imidž nisu tako brzo izblijedili, morati ponovo boriti da osvoji naklonost potrošača.
Šta se to u međuvremenu promijenilo?
Borba za tržište u Bosni i Hercegovini se dinamizirala i u ambijentu brzih promjena domaći lanac Bingo izrastao je u tržišnog lidera premašivši po tržišnom udjelu i prihodu svog najvećeg konkurenta – Konzum.
Mercator je svojevremeno u BiH bio pionir i imao je "brisan prostor" zadovoljavajući naraslu domaću potrošnju i potrebu bh. potrošača da budu dio modernog svijeta. Međutim, Bingo je svojom mrežom od 200 prodajnih objekata faktički pokrio cijelu zemlju i vjerovatno teško da ima grada u državi u kojem će vraćeni Mercator biti ponovo prisutan, a da u neposrednoj blizini neće imati kao konkurenta Bingo.
Prepoznat kao domaći lanac, koji vodi računa o zastupljenosti domaćih proizvoda, Bingo je u međuvremenu postao "zakletva" bh. potrošača koji ovom trgovcu vjeruju, čijim se uspjesima raduju i kojeg uvijek i rado podržavaju.
Najbolje je to bilo vidljivo po saosjećajnosti sa kojom je javnost u BiH dočekala požar u Bingo prodajnom objektu u Mostaru, ali i sveopće ushićenje sa kojim je pratila rađanje iz pepela novog objekta u gradu na Neretvi.
Neskriveno iščekivanje povratka Mercatora među ovdašnjim potrošačima, govori da postoji bitan početni poticaj za uspjeh Mercatora na tržištu, ali da li će do toga doći ovisit će i od još nekoliko drugih faktora.
Čini se kako je najvažniji odnos prema domaćem proizvodu, jer je svijest o domaćem, zvahvaljujući i mnogobrojnim medijskim kampanjama, narasla. Nakon što je Konzum pokušavao jeftino isfolirati građane navodnom promocijom domaćih proizvoda (primjerice, od jedne male stalaže sa robom malih bh. proizvođača pravio je nevjerovatnu medijsku senzaciju), građanima će uz bogatiji asortiman koji sa “najboljim susjedom” sasvim sigurno očekuju, morati biti u zadovoljavajućem obimu ponuđen i kvalitetni domaći proizvod.
Konzum je na tome, uprkos ogromnom marketinškom trudu i oglašavanju (usput često na pogrešno odabranim medijima) zakazao, isto kao što je "kopao sebi jamu" svojom veličinom i radom sa malim brojem velikih dobavljača usljed čega mu je raznovrsnost bila u deficitu.

S obzirom da je Mercator preuzeo velike Konzumove centre, i on će uglavnom raditi sa velikim dobavljačima, ali bi njegova prednost mogao biti asortiman, ali i osoblje ako bude na tragu nekadašnjeg Mercatora (prvi direktor Mercatora u BiH Mensud Lagumdžija ujutro je postrojavao radnike i vježbao njihovo ophođenje sa kupcima, uključujući i obavezni osmjeh).

No, ono što treba imati u vidu jeste odnos Mercatora i njegove druge “spojene posude” Konzuma prema dobavljačima u Bosni i Hercegovini. Neriješena situacija sa potraživanjima, neizvjesna dokapitalizacija Konzuma može uticati na Mercator ukoliko se situacija brzo ne riješi.
Osim toga, Mercator u Sloveniji i Mercator u BiH nisu više isto, kao što je to možda nekad u velikoj mjeri bilo.
Slovenci su kroz ugovor o prodaji Mercatora Agrokoru zaštitili svoje dobavljače čime su osigurali da hrvatski vlasnici vode računa o domaćoj proizvodnji.
Takvu ugovornu obavezu Mercator u BiH nema, ali bi za formulu da to “bude ono pravo” ipak bilo dobro da je se i neobavezno pridržava.
Facebook Twitter Print