Ekonomija
Obrazovni sistemi nisu pripremljeni za digitalne promjene
10.5.2019 06:11 | Indikator.ba
Digitalna transformacija je odavno uzdrmala svijet rada, a u budućnosti će automatizacija i vještačka inteligencija promijeniti zahtjeve od vozača autobusa do vrhunskog menadžera.
Organizacija industrijskih zemalja OECD procjenjuje da je 14 posto postojećih zanimanja akutno pogođeno automatizacijom, a još 32 posto će biti bitno transformirano.
Takođe, nova je i rastuća teškoća kako za djecu, tako i za odrasle, da pronađu siguran put u džungli prijetećih scenarija. To dovodi do djelimičnog paradoksalnog razvoja.
Kao što je predsjednik OECD-a Ángel Gurría rekao kada je predstavljao studiju o digitalnoj pismenosti, "univerzitetska diploma ne znači automatski biti visokokvalificiran". Barem ne tokom cijelog radnog vijeka.

Malo zemalja pruža svojim građanima potrebne vještine i pristup cjeloživotnom obrazovanju, pišu autori studije. Pored Skandinavije, to su još Finska i Belgija.

Istovremeno, OECD je ispitao koliko bi (re) obuka ugroženih radnika bila složena kako bi se kvalifikovali za sličan plaćeni posao, ali da bi bili zaštićeni od automatizacije. Rezultati su pokazali da bi se svako drugo ugroženo radno moglo sačuvati ili premjestiti na račun šetomjesečne obuke.
Jedan od petoro pogođenih ljudi bi morao provesti tri godine obuke kako bi se zaštitio od digitalizacije.
Obaveze nisu samo na državi, već i na ekonomiji i pojedincima. Iskustvo je, međutim, pokazalo da se na svakom od ovih nivoa, od preambicioznog obrazovanja do očajnički traženih kvalificiranih radnika do preopterećenih zaposlenika, pojavljuje paradoksalni pristup mogućnostima i rizicima novih tehnologija, kao što ilustrira nekoliko primjera: tableti i prijenosni računari u razredima pogoršali su rezultate učenika. Odgovor nije da se naprave uređaji, već da se pravilno iskoriste.

Problem koji se stalno ponavlja jeste nedostatak obrazovanja nastavnika. U maloj grupi zemalja ljudima je, uprkos visokoj stručnoj spremi, često potrebna dodatna obuka kako bi se zaštitili od automatizacije.

U ovim zemljama među nastavnicima je mnogo češće nego među predstavnicima drugih profesija pristuan izostanak daljeg obrazovanja. Obrazovanje nastavnika je stoga važna poluga za pripremanje studenata za novi svijet rada, naglašava OECD.

Međutim, kompanije koje se oslanjaju na kvalificirane radnike u konačnici imaju problem.
Kao što pokazuje istraživanje Evropske investicione banke, više od 70 posto kompanija se žali da je nedostatak kvalifikacija najveća prepreka za ulaganje.
Istovremeno, mnogi ljudi priznaju da ne obučavaju dovoljno svoje zaposlene. Razlog: mnogi se boje da će se njihovi zaposleni preseliti u drugu kompaniju nakon skupe obuke.
Facebook Twitter Print