Politika i društvo
Hrvatska spojila Pelješki most, Plenković poručio da BiH ima bezbrižan prolaz do Neuma
29.7.2021 04:48 | Indikator.ba
Sinoć je postavljen posljednji dio rasponske konstrukcije Pelješkog mosta, 165. segment dug 18 metara, čime je hrvatski jug povezan s ostatkom zemlje.

- Hrvatska je realizirala svoje pravo da spoji svoj teritorij, a BiH, kao što vidite, ima ne samo neškodljiv, nego krajnje bezbrižan prolazak svih brodova do Neuma, rekao je premijer Andrej Plenković na prigodnoj svečanosti na kojoj je spajanje mosta obilježeno uz vatromet.

On je naglasio da za Dubrovnik most na Pelješcu znači bolju prometnu povezanost, a za turizam Pelješca, Korčule i cijelog juga županije novu kvalitetu koja je nezamjenjiva.

Plenković je istaknuo važnost europskih sredstava za projekt i rekao da "nema nijedne druge međunarodne organizacije ili aktera koji bi Hrvatskoj dao toliko sredstava da realizira ovakav projekt".

Potpredsjednica Evropske komisije Dubravka Šuica rekla je kako će demografske promjene u Hrvatskoj biti manje kada se dogodi Pelješki most, zato što će građani ovog područja manje iseljavati.

Most ima 13 raspona, od kojih je pet glavnih dužine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra, te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta.

Posljednji element koji je sinoć postavljen dug je 18 metara, a simbolički su postavljanje dovršili premijer Andrej Plenković, ministar prometa Oleg Butković, dubrovačko-neretvatnski župan Nikola Dobroslavić i predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić.

Spajanje su pratili i brojni građani s kopna te mnoštva brodica, barki i drugih plovila.

Bosna i Hercegovina je osporavala gradnju mosta smatrajući da će njime biti zapriječen prilaz otvorenom moru, ali o poduzimanju nekih konkretnijih koraka prema Hrvatskoj, uključujući i poziv hrvatskim vlastima da obustave radove, nije bilo saglasnosti unutar zemlje.

U Neumu očekuju da će most rasteretiti saobraćaj na području GP Klek 1, Klek2 gdje se u ljetnim mjesecima stvaraju ogromne gužve, ali će donijeti i finansijske gubitke za radnje i prodavnice uz samu cestu.

Dužina mosta od osi do osi upornjaka iznosi 2.404 metara, ukupna dužna mosta s upornjacima iznosi 2.440 metara, a plovidbeni profil ispod mosta 200 puta 55 metara.

Glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta je Marjan Pipenbaher.

Most je izgradio kineski konzorcij China Road and Bridge Corporation. Kinezi su posao dobili na natječaju 2018. godine, ponudivši 2,081 milijarde kuna bez PDV-a, s rokom dovršetka radova od 36 mjeseci.

Gradnja je službeno počela 31. jula 2018. godine, kada je izvođač uveden u radove.

Očekuje se da će most zajedno s pristupnim cestama biti otvoren za promet u junu 2022. godine, prije početka glavne turističke sezone.

Odluku o finansiranju gradnje mosta Vlada je donijela 2017. godine.

U maju 2013. godine, studija koju je naručila Europska komisija pokazala je da je Pelješki most najbolje rješenje kako bi se povezao jug Hrvatske s ostatkom države.

Pelješki most prva je od ukupno četiri faze projekta "Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom" za čije je sufinandiranje Europska komisija odobrila 357 miliona eura bespovratnih sredstava ili 85 posto prihvatljivih troškova.

Naime, ukupna vrijednost projekta je 526 miliona eura s uključenim PDV-om, a vrijednost prihvatljivih troškova 420 miliona eura, od čega se sredstvima Europske unije sufinansira 85 posto, dakle 357 miliona eura.

Europska unija finansira i popratnu infrastrukturu: pristupne ceste, tunele, dodatne mostove i vijadukte kao i obilaznicu Stona.
Facebook Twitter Print