Sigurnost zračnog saobraćaja u Bosni i Hercegovini ozbiljno je ugrožena zbog neizvršenja arbitražne presude i duga Republike Srpske prema slovenskoj kompaniji Viaduct. Vijeće ministara Bosne i Hercegovine i dalje je bez konkretnog plana i rješenja otplate, baš kao i čelnici Republike Srpske, koji su dug i napravili.
Hoće li iko odgovarati zbog štete koja je načinjena Bosni i Hercegovini?
Reprezentativni sindikati koji djeluju na nivou BHANSA-e izrazili su duboku zabrinutost i ogorčenje zbog situacije u kojoj se nalazi Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi (BHANSA), a koja je izazvana neizvršenjem arbitražne presude u slučaju Viaduct d.o.o. Portorož protiv Bosne i Hercegovine.
Dug svakodnevno raste za 9.000 eura, kao i problemi. Dok odgovorni iz RS-a šute, za to vrijeme uposlenici BH ANSA-e trpe. Sanja Domuz-Sadiković je kontrolor leta već 15 godina. Radi izuzetno odgovoran i stresan posao. Ovih dana, stres je još i veći, i to sve zbog političke neodgovornosti.
“Petnaest dana nisu mogli donijeti nekoliko odluka i za to neće snositi nikakve posljedice, a mi koji u 30 sekundi moramo donijeti odluku i ako je ne donesemo, snosimo posljedice. To je razvlačenje pameti. Mi smo sad došli u situaciju da razvlačimo pamet ljudima kojima je pamet najpotrebnija da rade svjesno i odgovorno svoj posao”.
Zbog blokade sredstava iz Eurocontrola, do koje je došlo zbog naplate arbitražnog postupka, ugroženo je funkcionisanje kontrole leta, upozoravaju iz Sindikata.
“Želim da naglasim da smo mi institucija koja na godišnjem nivou uveze 85 miliona KM, od kojih se preko 20 miliona uplati u entitetske budžete. Mi smo firma koja stvara pare i koja uvozi pare u državu i koja ne uzima pare ni iz jednog entiteskog budžeta. Situacija u kojoj smo se našli je degutantna, te političke igre preko naših leđa zbog dugova koje mi nismo stvorili”, navodi Vinko Malnar, predsjednik Reprezentativnog sindikata kontrolora leta BHANSA-e.
Zbog blokiranog računa su smanjene plate. Zato iz BHANSA-e pozivaju nadležne institucije da prepoznaju hitnost problema i pronađu rješenje koje će omogućiti nastavak nesmetanog rada, zaštitu radnika i očuvanje međunarodnog ugleda države.
“Primanja će biti umanjena, razmišlja se od 1. jula i o smanjenju osnovice, to je nešto što mi nećemo prihvatiti”, poručuje Malnar, izvještava Federalna.
Nakon Vijeća ministara, zasjedalo je i Fiskalno vijeće BiH u vezi s izmjenama dokumenta Globalnog okvira politika BiH i isplate duga RS-a prema Sloveniji, koji bi vraćala Bosna i Hercegovina, odnosno Federacija BiH, kao ekonomski jači i razvijeniji entitet i to u najvećem dijelu.
Dug se platiti mora, jer je riječ o pravosnažnoj i izvršnoj međunarodnoj obavezi BiH. Dakle, ne postoji nikakav pravni lijek koji bi mogao utjecati na samu presudu.
“Samo je pitanje da li će se presuda izvršiti dobrovoljno ili prinudnim putem. Ako bude išlo prinudnim putem, kako smo sad krenuli, to će biti jako nepovoljno za BiH kao izvršenika”, objašnjava Predrag Baroš, pravni zastupnik Viaducta.
Ono što je još nepovoljno je i činjenica da bi na naplatu Bosni i Hercegovni mogli doći i drugi dugovi iz Republike Srpske. Ukupna vrijednost arbitražnih sporova i zahtjeva je preko dvije milijarde maraka. Ko će i kako dugove vratiti? Hoće li iko odgovarati zbog štete koja je načinjena državi? To se pita i Sanja sa početka ove priče. Za nadležne ima poruku:
“Preuzeti odgovornost za svoje radno mjesto - bilo da ste funkcioner, kontrolor leta, novinar, ministar, predsjednik… Svako mora donijeti odluku i preuzeti odgovornost ili odgovarati zbog nepreuzimanja odgovornosti za svoje obaveze”.
Foto: Aerodrom Sarajevo