Najava zatvaranja tvornice Ledo u Čitluku došla je kao grom iz vedra neba. Javnost je iznenađena zatvaranjem još jednog pogona u zemlji dok su zaposlenici, od kojih značajan broj sa dugogodišnjim stažom, zabrinuti za svoju budućnost.
Osim tvrdnje da je za vlasnike, britanski Nomad Foods, proizvodnja u Čitluku neisplativa, nije bilo drugih konkrentnijih obrazloženja za iznenađujuću odluku. Ono što je činjenica jeste da Ledo, koji uz proizvodnju ima i distribuciju, ne gasi pogon zbog lošeg poslovanja. Naime, kompanija je u 2022. godini imala jako dobru poslovnu izvedbu sa ostvarenom dobiti od 23 miliona KM.
Stoga je jedno od objašnjenja zapravo da je čitlučka tvornica žrtva prestrukturiranja unutar velike grupacije kakva je Nomad Foods te da je ovom gigantu BiH više interesantna kao tržište za distribuciju nego proizvodnju koja ionako već postoji unutar grupacije u Ledu u Zagrebu i Frikomu u Beogradu.
To je već bilo i vidljivo u poslovnoj politici Nomad Foodsa koji od vremena kupovine divizije zamrznute hrane od Fortenova grupe ulagao u distribuciju u BiH šireći svoju mrežu.
No, ako Nomad Foodsu gašenje proizvodnje u Čitluku neće donijeti bitnije promjene jer će zadržati tržište, sa tačke gledišta nas u BiH je loša stvar što se gasi domaća proizvodnja i ukidaju radna mjesta.
No, s ozbirom na atraktivnost tvornice u Čitluku, postavlja se pitanje da li u ovoj situaciji neko od domaćih poslovnih subjekata može u prestanku njenog rada pod okriljem Nomad Foodsa vidjeti poslovnu priliku, ukoliko se ona ukaže.
Sa stanovišta domaće privrede i tržišne niše o kojoj je riječ to bi bilo jako poželjno. Bosna i Hercegovina, naime, dosta smrznutog povrća i voća i sličnih proizvoda uvozi od susjeda, prije svega iz Srbije gdje postoje fabrike Frikom, Friglo i Yupik Apatin, a potom i iz Hrvatske, gdje osim Leda domaće tržište snabdijeva i proizvođač PIK Vinkovci. Tu je i mađarski Bonudelle koji takođe ima određeno tržišno učešće.
No, da li bi se neka od domaćih kompanija mogla zainteresovati za Ledo zavisi od njene vlastite procjene isplativosti jedne ovakve investicije.
Ako bismo pokušali licitirati kompanije koje bi ova prilika mogla interesovati kao prvog kandidata navodimo tuzlanski Bingo. Tuzlanskom trgovcu, koji je bio i na udaru kritika potrošača što pod svojom robnom markom prodaje povrće koje je ubrano i upakovano u Srbiji i Hrvatskoj, eventualnom akvizicijom Leda pružila bi se prilika za supstituciju uvoza vlastitom proizvodnjom i opskrbu ovim proizvodima vlastite velike prodajne mreže.
S ozbirom na Bingovu sve veću orijentiranost ka proizvodnji i poslovnim prilikama koje sve više sežu izvan maloprodaje, ovo se, barem na prvu, čini kao izgledna opcija. Tim prije što već postoji uhodana tvornica s kvalifikovanom radnom snagom i proizvodnja bi se mogla samo nastaviti pod Bingovim zelenim bojama.
Ono što je, međutim, izvjesno da eventualna akvizicija Ledove fabrike sigurno ne bi bila jeftina. Union Foods je kupio Fortenovinu diviziju smrznute hrane za 615 miliona eura. Prema procjenama koje su pravljene u vrijeme prodaje, Ledo u Čitluku vrijedio je 63 miliona eura.
No, koliko bi vrijedila eventualna kupovina ili zakup samog proizvodnog pogona Leda teško je znati, ali cifra sigurno ne bi bila mala.
U svakom slučaju bilo bi dobro iz više aspekata da neko od domaćih poslovnih subjekata u zatvaranju Leda ugleda poslovnu šansu i nastavi poslovanje ove tvornice sa 23-godišnjom tradicijom i nakon 31. decembra 2023. godine.
Foto: Ledo