Bugarska i Sjeverna M akedonija dogovorile su se o nastavku aktivnosti na izgradnji željezničke dionice i prekograničnog tunela između dvije zemlje.
Za zajednički projekt izgradnje prekograničnog tunela između Gjueševa i Deve Baira, dvije strane su se dogovorile o formiranju radnih grupa koje će do kraja jula finalizirati tekst međuvladinog sporazuma kako bi se utvrdile konkretne obveze obje strane u tehničkom, finansjskom, građevinskom i operativnom aspektu. Sporazum trebao bi biti potpisan ove jeseni, što bi otvorilo put početku građevinskih radova 2026. godine.
Tunel će se graditi u skladu s postojećim tehničkim projektom koji je dostavila Makedonija.
Na sastanku su dogovoreni koraci u narednim mjesecima, kao i prioriteti, uključujući ponovno objavljivanje natječaja za radove na željezničkoj dionici između Krive Palanke i ulaza u prekogranični tunel do kraja 2025. godine od strane Makedonije.
Makedonija i Bugarska obvezale su se istražiti najprikladnije mogućnosti za zajedničku prijavu za finansiranje od EU ili od partnerskih financijskih institucija za zajedničku izgradnju tunela.
Na sastanku, koji je održan u Briselu, bio je prisutan predstavnik Europske investicijske banke koji je prenio spremnost banke da pomogne u tehničkim raspravama i u cjelokupnom procesu.
Ovaj sastanak slijedi nakon nedavnog susreta dvojice ministara prometa, Aleksandra Nikoloskog i Grozdana Karadžova, na forumu u Istanbulu. Na tom sastanku kao da su "zakopane" ratne sjekire između dvije zemlje, a Nikoloski i Karadžov založili su se za veću dinamiku u izgradnji željeznice koja bi trebala povezati Jadran s Crnim morem i nalazi se u važnim prometnim planovima NATO-a.
Na tom sastanku, Bugarska je potvrdila da će natječajni postupak za izgradnju preostalih 2,4 kilometra željeznice od Gjueševa do sredine tunela i Deve Baira biti otvoren do kraja jula 2025. Finansijska sredstva za ovu dionicu dodijeljena su iz Programa prometne povezanosti 2021.–2027., s finansiranjem od 69 miliona eura.
Foto: Pixabay