KOMPANIJE I TRŽIŠTA

Direktor Ryanaira: Wizz Air bi mogao da propadne

Mislim da je Wizz Air u ozbiljnim problemima“, rekao je O’Liri za Corriere della Sera

Direktor Ryanaira: Wizz Air bi mogao da propadne

Generalni direktor Ryanaira Majkl O’Liri (Michael O'Leary) ponovo je uzdrmao evropsku avio-scenu svojim oštrim izjavama.
U intervjuu za italijanski list Corriere della Sera, poznati irski biznismen otvoreno je govorio o finansijskim problemima konkurenata, ali i o situaciji na tržištima Italije, Španije i šire u Evropi. Po njegovom mišljenju, pred Evropom je nova faza konsolidacije, u kojoj će „neke kompanije nestati, a druge biti razdijeljene među velikima“.

“Wizz Air je u problemima, Easy Jet ne raste“, smatra O’Liri.

Povod za intervju bili su nedavni bankroti islandske kompanije Play i švedskog Braatensa, nakon kojih je O’Liri upozorio da bi do Božića još nekoliko evropskih avio-kompanija moglo da prestane sa radom. “Postoji niz prevoznika koji se predstavljaju kao niskotarifni, ali zapravo posluju sa visokim troškovima. Mislim da je Wizz Air u ozbiljnim problemima“, rekao je O’Liri za Corriere della Sera. Dodao je i da Easy Jet „nije u problemima, ali više ne raste“, ocjenjujući da stagnacija i ograničena mreža destinacija čine britanskog prevoznika ranjivim za preuzimanje. U istom razgovoru O’Liri je iznio i prognozu o mogućem raspletu: „Srednjoročno, vjerujem da će Air Frace–KLM kupiti Easy Jet operacije u Parizu i Švajcarskoj, dok bi British airlines mogao da preuzme njegove linije sa aerodroma Getvick.“

Kritike na račun Wizz Aira

Govoreći o Wizz Airu, O’Liri je bio još direktniji. Optužio je mađarskog prevoznika da je tokom pandemije prodavao avione i potom ih uzimao u vet lizing po višim cijenama, što je kratkoročno izgledalo kao profit, ali je zapravo, kako je rekao, „ličilo na Ponzi šemu“ — model koji funkcioniše samo dok kompanija raste. Njegove tvrdnje dolaze u trenutku kada Wizz Air prolazi kroz period smanjenih profita i restrukturiranja mreže. Kompanija je tokom ljeta zabilježila pad neto profita od 42 odsto i smanjenje operativne marže za 5,4 odsto, dijelom zbog prizemljenja gotovo petine flote usljed problema sa Pratt & Whitney GTF motorima. Wizz Air je ove godine zatvorio bazu u Abu Dabiju, smanjio prisustvo na Bliskom istoku i revidirao plan širenja, uključujući i značajno smanjenje narudžbine Airbusovih A321XLR aviona — sa 47 na 15 primjeraka.

Kritike na račun aerodromskih taksi

O’Liri je iskoristio intervju i da ponovi stare poruke o aerodromskim troškovima koji, kako tvrdi, sputavaju rast niskotarifnih prevoznika. Rekao je da je Ryanair povukao jedan avion iz baze u Rimu (Fiumicino) zbog visokih troškova, te pozvao italijanske vlasti da ukinu „addizionale comunale“ — lokalnu dodatnu taksu na avionske karte. Pohvalio je regione Siciliju, Kalabriju i Friuli-Venezia Giuliu koji su tu mjeru već ukinuli, dodavši da Ryanair raspolaže sa „preko milion sjedišta koja može odmah dodijeliti Italiji ako se troškovi smanje“. Na sličan način kritikovao je i španskog operatora Aena, tvrdeći da podjednako naplaćuje takse za velike i male aerodrome, čime „guši regionalne letove“. Kao odgovor, Ryanair je povukao oko milion sjedišta sa španskog tržišta i dio kapaciteta preusmjerio na Italiju.

Digitalizacija i nova pravila za čekiranje

O’Liri je najavio i prelazak Ryanaira na isključivo digitalno čekiranje putem mobilne aplikacije od sredine novembra. Ipak, dodao je da tokom zimskog perioda neće biti odbijeni putnici koji se pojave sa štampanim kartama, naročito starije osobe koje teže koriste mobilne uređaje. Kako je objasnio, prelazak na digitalne procedure dio je šire strategije modernizacije i zaštite sistema od sajber napada, uz brže ažuriranje informacija u realnom vremenu.

Cijene karata i tržišni trendovi

Govoreći o kretanju cijena, O’Liri je izjavio da su prosječne avionske karte u Evropi prošle godine pojeftinile oko sedam odsto, dok se ove godine očekuje rast od šest do sedam odsto. To znači da bi u 2025. prosječna cijena karata mogla biti na nivou iz 2023. godine, uz veći broj putnika. Ryanair prema njegovim riječima, bilježi snažan rast u Poljskoj i Velikoj Britaniji, gdje planira dodatne investicije i širenje flote.

I Ryanair pod pritiskom

Iako se O’Liri često predstavlja kao najglasniji kritičar konkurencije, i sam Ryanair suočava se sa izazovima. Kompaniju su posljednjih mjeseci pogodili brojni štrajkovi francuskih kontrolora letenja, koji su izazvali masovna kašnjenja i otkazivanja. Ryanair je zbog toga javno apelovao na predsjednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen da uvede zaštitu preleta iznad Francuske.

Takođe, kompanija će ove zime ukinuti 12 linija u Španiji zbog visokih aerodromskih taksi i povući se sa tri aerodroma u Francuskoj, što će uticati na dostupnost skoro milion sjedišta.

O’Lirijev stil: između vizije i provokacije


O’Lirijevi javni istupi redovno izazivaju burne reakcije u avio-industriji, ali i pažnju medija. Njegove oštre, ponekad provokativne izjave često su dio šire komunikacione strategije kojom nastoji da zadrži Ryanair u centru javne pažnje. Bez obzira na ton, intervju za Corriere della Sera potvrđuje da se evropsko niskotarifno tržište nalazi u prelomnom trenutku — između rasta, pritisaka troškova i potencijalne konsolidacije među najvećima, prenosi Aero.rs..

Foito: Pixabay

Štampa
Ocjeni ovaj članak:
Nema ocjena
Molimo prijavite se ili registrirajte da biste mogli dodavati komentare.