Vijeće za državnu pomoć BiH odbilo je Vladi FBiH izdati rješenje kojim bi Vlada, u smislu državne pomoći, garantovala za kreditno zaduženje Autocesta FBiH od 293.374.500 KM kod komercijalnih banaka za izgradnju dionice autoputa Mostar sjever – Mostar jug, piše Fokus.
Naime, Autoceste FBiH na tenderu su izabrale sedam komercijalnih banaka okupljenih u konzorcij koje posluju u BIH da bi se kreditno zadužile za ovu dionicu, a sve to bi Vlada FBiH garantovala.
To bi praktično značilo da u slučaju da Autoceste FBiH ne bi mogle vraćati ovaj ogromni kredit, vraćala bi ga Vlada FBiH iz budžeta, koji se puni novcem poreznih obveznika.
Inače, Autoceste FBiH, kako se navodi u odluci Vijeća za državnu pomoć, već sklopile ugovor s konzorcijem banaka, a po efektivnoj kamatnoj stopi od 6,35% godišnje. Visina garancije Vlade FBIH, kako se navodi, iznosila bi čak 450.782.762 KM.
Vijeće za državnu pomoć u svom obrazloženju navodi da je "u pitanju finansiranje infrastrukture javnim sredstvima, te spomenuta infrastruktura nije namijenjena isključivo određenom privrednom subjektu već će se ona koristiti za opću namjenu".
-Slijedom navedenog, u članu 4. stav (2) tačka c) Zakona o sistemu državne pomoći u BiH se između ostalog navodi da se ovaj zakon ne primjenjuje na: "finansiranje infrastrukture javnim sredstvima, ako se korištenje te infrastrukture ne naplaćuje od njenih korisnika i ako ta infrastruktura nije namijenjena isključivo određenom privrednom subjektu, te ako je riječ o infrastrukturi koja se odnosi na djelatnosti koje, u skladu sa zakonskim propisima, nisu liberalizirane i otvorene za tržišnu konkurenciju – ističe se u obrazloženju.
Dakle, Vijeće je stava, primjenjujući regulativu EU, da u skladu s odredbama Obavještenja Komisije o pojmu državne pomoći, finansiranje izgradnje cestovne infrastrukture u pravilu ne sadrži državnu pomoć.
Uvažavajući činjenicu da su Autoceste, kako se navodi, transparentno provele postupak izbora banaka za kredit, vijeće je navelo se "ne može isključiti činjenica da će u određenim okolnostima kreditor (banka) također imati direktne koristi od državne garancije".
-To proizlazi iz činjenice da se garancije razlikuju od ostalih instrumenata državne pomoći, jer u slučaju dodjele garancije, država stupa u pravni odnos i s povjeriocem. Ako se utvrdi da garancija predstavlja državnu pomoć povjeriocu, takva vrsta pomoći u principu je zabranjena jer je riječ o operativnoj pomoći – navelo je Vijeće.
Inače, Vlada FBiH u martu je prihvatila prijedlog Ministarstva finansija da se ova dionica drugim dijelom finansira kreditom EBRD-a od 220 miliona eura i to izgradnju dvije petlje e izgradnju dionice autoceste u dužini od 15 km između ove dvije petlje i za izgradnju ceste s dvije trake koja povezuje ove petlje s postojećom magistralnom cestom M17.
Ova dionica bi trebala imati pet tunela i deset vijadukta na svakom od dva kolovoza. Rok otplate ovog zajma je 15 godina, dok je grejs period četiri godine i uključen je u rok otplate zajma.
Foto: Autoceste FBiH