U povodu obilježavanja 60 godina od jedne od najvećih rudarskih nesreća u historiji Bosne i Hercegovine, kada je 7. juna 1965. godine u jami Orasi, Rudnika mrkog uglja Kakanj, smrtno stradalo 128 rudara, Privredna komora Federacije BiH u saradnji s Inžinjerskom komorom FBiH organizovala je 5. juna 2025. godine stručnu radionicu na temu:
„Infrastruktura kvaliteta, tehnički propisi, regulative, standardi – SIGURNOST: Gorka iskustva prošlosti kao opomena da se u oblasti standardizacije, mjeriteljstva, akreditacije i ocjenjivanja usklađenosti mora održati nulti prag tolerancije, u cilju zaštite zdravlja i života ljudi.“
Tokom skupa učesnici su se prisjetili okolnosti tragične nesreće, nakon koje su tadašnje vlasti hitno usvojile tehničke propise i standarde, često strožije od tadašnjih zapadnoevropskih, čime je postavljen temelj sigurnijeg rudarskog sektora.
Danas, 60 godina kasnije, sistem infrastrukture kvaliteta u Bosni i Hercegovini je fragmentiran i slabo razvijen. Umjesto da bude podrška privredi, često predstavlja prepreku, posebno za izvoznike. Iako je doneseno osnovno zakonodavstvo, njegova primjena je ograničena, a u oblastima kao što su tehnički propisi i ocjena usklađenosti, napredak je gotovo nevidljiv.
Domaće kompanije suočene su s brojnim izazovima: od nepostojanja podrške za razvoj sigurnih proizvodnih procesa, do otežanog pristupa regionalnim tržištima. Poseban problem predstavlja činjenica da je do danas preuzeto samo sedam tehničkih propisa iz EU direktiva, i to još do 2012. godine.
Ključne preporuke sa skupa:
-
Donošenje Strategije razvoja infrastrukture kvaliteta na nivou BiH, kao krovnog dokumenta za usmjerenje reformi i korištenje EU fondova.
-
Potpuna implementacija Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju usklađenosti, s fokusom na preuzimanje direktiva EU.
-
Potpisivanje ACAA sporazuma s EU (Agreement on Conformity Assessment and Acceptance of Industrial Products), za oblasti metalne i elektroindustrije.
-
Utvrđivanje dinamike i odgovornosti institucija u procesu preuzimanja tehničkih propisa i EU direktiva.
-
Definisanje strateških grupa proizvoda za bh. privredu uz uključivanje komora i naučne zajednice.
-
Jačanje tijela za ocjenjivanje usklađenosti – kroz tehničko osnaživanje, akreditaciju, saradnju sa inostranim tijelima i nadzornim organima.
Tabela: Glavni problemi, posljedice i prijedlozi rješenja
Opis problema
|
Posljedica
|
Prijedlog rješenja
|
Nepostojanje tehničkih propisa kojima se preuzimaju EU direktive
|
Firme koje certificiraju proizvode u inostranstvu su u nepovoljnom položaju u odnosu na neregulisanu konkurenciju
|
Nastaviti proces preuzimanja EU direktiva i harmoniziranih standarda
|
Nepostojanje centralizovane baze podataka o tehničkim propisima
|
Nizak nivo informisanosti proizvođača i svijesti o odgovornosti
|
Formirati bazu podataka i uspostaviti Informacionu tačku pri Ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH
|
Neusklađenost infrastrukture kvaliteta između entiteta
|
Različiti uslovi poslovanja u entitetima
|
Donošenje strategije na nivou BiH i jačanje jedinstvenog ekonomskog prostora
|
Veliki broj potrebnih uvjerenja
|
Dodatni troškovi za proizvođače
|
Objediniti izdavanje uvjerenja i pojednostaviti procedure
|
Nepostojanje institucije za edukaciju kadrova u sistemu kvaliteta
|
Kompanije snose visoke troškove edukacije u inostranstvu
|
Organizirati edukacije unutar BiH, uključiti akademsku zajednicu
|
Zastarjeli tehnički propisi u javnim nabavkama
|
Nesavremeni proizvodi i niži kvalitet
|
Usvojiti propise usklađene sa EU standardima i uključiti tehničke stručnjake u pripremu tendera
|
Uvoz nesigurnih proizvoda zbog nepostojanja propisa i CE zahtjeva
|
Tržište preplavljeno jeftinim i nesigurnim proizvodima
|
Preuzeti EU tehničku legislativu i jačati inspekcijske nadzor
|
Privredna komora Federacije BiH će nastaviti s aktivnim zagovaranjem usvajanja ovih preporuka na svim relevantnim nivoima vlasti, s ciljem uspostavljanja sigurnog, konkurentnog i evropski usklađenog privrednog okruženja.
Foto: Arhiv