Hrvatska pravi još jedan veliki korak prema modernizaciji svoje željezničke mreže potpisivanjem ugovora o kupnji 13 novih vozova.
Projekt vrijedan 117,9 miliona eura, finansiran zajmom Europske investicijske banke (EIB), uključuje proizvodnju pet elektrodizelskih, četiri elektro-baterijska i četiri voza na baterije, zajedno s dvije nove punionice koje će biti postavljene na željezničkim kolodvorima Lupoglav i Velika.
Ugovore su 30. juna 2025. potpisali Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza, i Josip Ninić, predsjednik Uprave KONČARA – Električna vozila.
Svečanosti potpisivanja prisustvovali su i potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković te predsjednik uprave KONČARA Gordan Kolak.
Ministar Butković izjavio je da Hrvatska trenutno prolazi kroz najveći investicijski ciklus u svom željezničkom sektoru u novijoj historiji. Ulaganja u željeznički sistem trebala bi do 2035. premašiti 6 milijardi eura, a usmjerena su i na glavne europske koridore i na regionalne pruge kako bi se osigurao uravnotežen razvoj i bolji pristup javnom prijevozu za sve građane.
„U protekle četiri godine uložili smo 194 miliona eura u nove vozove. U sljedeće tri i pol godine vozni park proširit će se za još 24 nova voza, vrijedna gotovo 200 miliona eura, uključujući i one koje danas najavljujemo. Iako su izazovi normalan dio velikih infrastrukturnih projekata, percepcija javnosti o željezničkom sistemu mijenja se nabolje. Ne tako davno, ljudi su sumnjali da ćemo ikada imati vozove na baterije – sada oni voze našim tračnicama“, rekao je Butković.
Očekuje se da će novi vozovi značajno poboljšati kvalitetu usluge i regionalnu povezanost, posebno u područjima bez elektrificiranih željezničkih pruga.
"Danas upravljamo novim električnim vlakovima na elektrificiranim prugama diljem zemlje. Međutim, preko 60 posto hrvatske željezničke mreže i dalje je neelektrificirano. Zato su ovi ugovori ključni. Elektrodizelski i elektrobaterijski vozovi su hibridi koji mogu voziti i na elektrificiranim i na neelektrificiranim prugama, dok su baterijski vlakovi dizajnirani isključivo za rute bez električne mreže. Ovi novi vozovi zamijenit će one koji su u mnogim dijelovima zemlje stari gotovo 45 godina“, rekao je predsjednik uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić.
Izvršni direktor KONČARA Gordan Kolak naglasio je da se ovim ugovorima nastavlja dugogodišnje partnerstvo s HŽ Putničkim prijevozom usmjereno na stvaranje modernog i održivog sistema javnog prijevoza u Hrvatskoj.
Foto: Prvi hrvatski elektro-baterijski voz - HŽPP