Revizorski izvještaj za 2024. godinu o poslovanju “Autoceste Federacije BiH” Mostar otkriva niz propusta zbog kojih je društvu dodijeljeno mišljenje s rezervom i negativno mišljenje.
Revizori su dokumentovali više slučajeva gdje su ugovori potpisivani u iznosu većem od planiranog.
– Ugovori za izgradnju i nadzor dionica autoputa su addendumima više puta mijenjani u dijelu povećanja vrijednosti investicija i prolongiranja rokova izgradnje, što je za posljedicu imalo da je samo na četiri dionice ukupno povećanje iznosilo 255.530.360 EUR. Pored toga, obračunate su dodatne kamate po reprogramiranim obavezama za kredite u iznosu od 11.572.271 KM. Navedeno nije u skladu sa Zakonom o privrednim društvima, koji nalaže da nadležne osobe poslove obavljaju savjesno, s pažnjom dobrog privrednika i u razumnom uvjerenju da djeluju u najboljem interesu, kako bi Društvo zaštitile od negativnih ekonomskih posljedica (tačke 6.2.1.1 i 6.2.4.1 Izvještaja), navodi se u izvještaju Revizije.
Dodaje se da kreditna sredstva nisu realizovana u skladu sa dinamikom izgradnje predviđene Planom poslovanja i planom aktivnosti na izgradnji autocesta i brzih cesta za 2024. godinu, zbog čega je Društvu obračunata taksa za nepovučena sredstva u iznosu od 442.115 KM za ugovor koji je potpisan sa EBRD-om (tačka 6.2.4.1 Izvještaja).
– Ukupna ugovorena vrijednost građenja, nadzora i tehničke pomoći na izgradnji autoceste Vc, dionica Mostar jug – Buna, poddionica Tunel Kvanj – Buna, iznosi 152.658.147 EUR, što je više za 54.558.147 EUR u odnosu na prvobitno procijenjenu vrijednost nabavke. Povećana vrijednost nabavke posljedica je neefikasnog vođenja postupka po procedurama međunarodnih kreditora, koji je trajao više od šest godina (tačka 8.2 Izvještaja), navodi se u Revizorskom izvještaju.
Također, u radni odnos na određeno vrijeme primljeno je 30 zaposlenika bez provođenja procedure javnog oglašavanja.
Za održavanje ove dionice Društvo ima nabavljeno višenamjensko vozilo „Unimog” za održavanje autoceste, koje nije stavljeno u upotrebu. Vozilo sa dodatnim priključcima nabavljeno je od dobavljača „UNI-COM“ d.o.o. Orašje u iznosu od 701.145 KM (sa PDV-om), koje je zaprimljeno 19. 3. 2019. godine, od kada se redovno registruje i smješteno je na lokaciji COKP Zvirovići. Prema informacijama zaposlenika, vozilo se ne koristi za predviđene namjene, a za poslove održavanja angažuju se vanjski saradnici putem postupka javnih nabavki. S obzirom na to da Društvo posjeduje višenamjensko vozilo „Unimog” za održavanje autoceste, koje je nabavljeno s ciljem priliva ekonomske koristi u Društvo, a koje se ne koristi za predviđenu namjenu, ne možemo potvrditi opravdanost izdvajanja sredstava za održavanje dionice „Zvirovići – Bijača“ za koju je u 2024. godini utrošeno 94.374 KM, navodi se, prenosi Slobodna Bosna.
U izvještaju se još navodi da nije izvršeno knjigovodstveno aktiviranje dionica autoceste na Koridoru Vc Počitelj – Zvirovići lot 1 (152.247.059 KM) i lot 2 (70.263.845 KM) koje su puštene u promet u septembru 2024. godine, i od kojih se ostvaruju ekonomske koristi, što nije u skladu sa odredbama MRS-a 16 – Nekretnine, postrojenja i oprema. Na datum bilansa ove dionice iskazane su na poziciji materijalne imovine u pripremi, što je imalo za posljedicu da su nekretnine, postrojenja i oprema u pripremi precijenjeni, a pozicija građevinskih objekata potcijenjena za najmanje 222.510.904 KM (tačka 6.2.1.1 Izvještaja).
Također, nije izvršena procjena rezervisanja za sudske sporove u vrijednosti od 20.623.365 KM, koji se odnose na arbitražni postupak koji se vodi za izvršene radove na dionici Klopče – Drivuša (18.316.000 KM) i eksproprijaciju zemljišta (2.307.365 KM). Navedeno nije u skladu sa zahtjevima MRS-a 37 – Rezervisanja, potencijalne obaveze i potencijalna imovina (tačka 9. Izvještaja).