POLITIKA I DRUŠTVO

Reklame zapadnih marki finansiraju ruske dezinformacije u regiji

Istraživači tvrde da je nakon ruske invazije na Ukrajinu došlo do bujice prokremaljskih dezinformacijskih narativa na Balkanu - nenamjerno

Reklame zapadnih marki finansiraju ruske dezinformacije u regiji

Veliki sjevernoamerički i europski brendovi nenamjerno podržavaju medijske kuće koje šire dezinformacije o kritičnim geopolitičkim pitanjima, poput sukoba Rusije i Ukrajine, u jugoistočnoj Europi, kaže se u izvještaju Balkanske inicijative za slobodne medije (BFMI) i Centra za istraživanje, transparentnost, i odgovornost (CRTA).

Izvještaj identificira značajne prihode od oglašavanja od istaknutih robnih marki iz Francuske, Njemačke, Ujedinjenog Kraljevstva, SAD-a i drugih zemalja koji se slijevaju u medije u Srbiji i Bugarskoj (dvije zemlje istaknute u izvještaju). Utvrđeno je da ti mediji šire prokremaljske dezinformacije, uključujući poricanje masakra u Buchi, prikazivanje NATO-a kao 'apokaliptične skupine proturuskih križara' i kritiziranje Europske unije.

-Oglašavanje velikih međunarodnih brendova igra značajnu ulogu u održavanju medija u jugoistočnoj Europi i na Balkanu. Nažalost, neki od tih medija redovno promovišu dezinformacije, komentirao je Peter Horrocks, član uprave BFMI-ja.

Brendovi navedeni u izvještaju uključuju trgovce na malo Lidl i Delhaize Group, multinacionalnu tvrtku Procter & Gamble, proizvođača bezalkoholnih pića Coca-Colu, elektronsku tvrtku Bosch i online maloprodajnog diva Amazon. Izvještaj također identificira pružatelje tehnologije oglašavanja Google i Criteo kao olakšavajuće veze između robnih marki i internetskih portala s vijestima koji šire dezinformacije na Balkanu.

Izvještaj je upozorilo na opipljive prijetnje stabilnosti i demokraciji od dezinformacija, posebno imajući u vidu njihov doprinos eskalaciji napetosti i nasilja u multietničkim zajednicama na Balkanu, kao što je vidljivo na Kosovu iu Bosni i Hercegovini.

-Ozbiljnost ove situacije dodatno je pogoršana sveobuhvatnom ruskom invazijom na Ukrajinu, koja je dovela do bujice prokremaljskih dezinformacijskih narativa koji su ušli u informacijsko okruženje Balkana, stoji u izvještaju.

Antoinette Nikolova, direktorica BFMI-ja, komentirala je ozbiljne posljedice dopuštanja da se takve dezinformacije nastave.-Val dezinformacija na Balkanu potpiruje etničke sukobe, nagriza demokraciju i tjera regiju dalje od EU-a u Putinove ruke, rekla je.

- Globalni brendovi i posrednici uključeni u proces oglašavanja imaju važnu odgovornost osigurati da njihova ulaganja ne pridonose daljnjoj eroziji slobode medija i stabilnosti na Balkanu.

Ova analiza otkriva posebnu zabrinutost u vezi sa Srbijom, kandidatom za pristupanje EU i, kako je naveo Europski parlament, središtem ruskih dezinformacija u regiji.

Izvještaj ukazuje na dezinformacije unutar mainstream medija u Srbiji, gdje dvije istaknute provladine TV stanice, TV Pink i TV Happy, dosljedno promoviraju neutemeljene tvrdnje da je "Rusija bila prisiljena" uključiti se u "specijalnu vojnu operaciju" u Ukrajini. Dvije stanice zajedno privlače više od polovice ukupnih troškova oglašavanja u zemlji. U 2022. 64% troškova oglašavanja u zemlji potiče od globalnih robnih marki.

Komentirajući situaciju u Srbiji, Raša Nedeljkov, programski direktor CRTA-e, rekao je: -Antizapadnu, prorusku i provladinu propagandnu mašineriju u Srbiji velikim dijelom finansiraju i stoga legitimiziraju zapadne kompanije. Sjevernoameričke i europske nacije, kao i EU, moraju sada poduzeti korake kako bi ovo zaustavili – inače će nastaviti njegovati rusku igru u Srbiji koja gura naše društvo dalje od demokracije i europskih vrijednosti ravno u autoritarnu vladavinu.

U međuvremenu, u Bugarskoj, državi članici EU-a, dezinformacijski narativi su identificirani kao manje prisutni u elektronskim medijima, ali se u velikoj mjeri šire putem online digitalnih platformi. To uključuje nekoliko široko posjećenih internetskih stranica s vijestima, za koje izvještaj kaže da dosljedno podržavaju prokremaljske dezinformacije. Ovi narativi tvrde da NATO iskorištava Ukrajinu u sukobu protiv Rusije, sugeriraju da će Bugarska biti prisiljena sudjelovati u sukobu i propagiraju neutemeljenu ideju da ukrajinske izbjeglice iskorištavaju zemlje domaćine.

Foto:  Pixabay

Štampa
Molimo prijavite se ili registrirajte da biste mogli dodavati komentare.