ŽIVOT I UMJETNOST

Niko neće da otvori kafić na Titovom brodu Galeb

Niko neće da otvori kafić na Titovom brodu Galeb

Više puta je remontovan. Služio je za prevoz voća, vojnika u Drugom svjetskom ratu, bio je ploveća rezidencija maršala Tita, mijenjao zastave više država, a sada je brod Galeb na vezu u Rijeci. 

Zaštićeno je kulturno dobro Hrvatske ali nije interesantno ugostiteljima da otvore kafe ili hostel na plovilu.

Prema pisanju hrvatskih medija, na poziv lokalne samouprave grada Rijeke niko se nije javio za zakup dijela broda za djelatnost ugostiteljstva i smještaja.

Rok za prijavu zainteresovanih zakupaca je bio produžen skoro do kraja osmog mjeseca. Javni poziv za komercijalnu upotrebu je odnosio se na zakup dijela površine broda – 993 od 5.549 kvadrata.

Do daljnjeg brod ostaje na “mrtvom” vezu u procesu promjene namjene u muzej, prenosi biznisuregionu.

Galeb je od 2009. u vlasništvu Grada Rijeka kao kulturno dobro. Nekoliko godina bio je na remontu kako bi se povratio stari sjaj plovila izgrađenog 1936. godine.

Porinut je u more kao teretni brod italijanske kompanije za prevoz voća 1936.godine, pod imenom “RAMB” (Regia Azienda Monopoli Banane). Izbijanjem rata stavljen je u funkciju ratnog plovila. Na jednoj plovidbi pogađa ga torpedo britanske mornarice.

Oštećen, dotegljen je s krmom naprijed od libijskih voda do Trsta gdje ga Nijemci popravljaju i  preuređuju u minopolagač. Pod imenom “Kiebitz” na samom kraju rata ponovo je potopljeni u riječkoj luci.

Nakon rata izvađen je s dna mora, remontovan u brodogradilistu u Puli i predat na upotrebu Jugoslovenskoj mornarici.

Ime Galeb dobija 1953. i do 1980. godine  bio je rezidencijalna jahta Josipa Broza Tita. Od istorijskih podataka, s 14 plovidbi maršala na tri kontinenta, u 18 zemalja interesnatne su činjenice da je na palubi Galeba postavljen okvir pokreta Nesvrstani i da su njime plovili brojni svjetski državnici, između ostalih Naser, Nehru,  Vinston Čerčil. 

Nakon smrti doživotnog predsjednika Jugoslavije, postaje školski brod za obuku pitomaca vojne mornarice.

Tokom rata devedesetih iz Slovenije plovi ka Crnoj Gori gdje biva usidren u Boki Kotorskoj. 

Crna Gora, nakon samostalnosti, prodaje brod grčkoj kompaniji. Novi, privatni, vlasnik odvlači brod Galeb u Hrvatsku na remont.

Ipak, nekada rezidencijalna jahta, početkom 21. vijeka završava na mrtvom vezu, propadajući. Posljednju plovidbu je imao 2013. i kako pišu hrvatski mediji dva moćna brodska motora koja je uradila fabrika Fiat iz Torina, upalila su iz prve.

Novi život dobija nakon odluke da postane kulturno dobro i  u periodu 2020. godine kada je Grad Rijeka bila Evropska prijestonica kulture pokrenuta je inicijativa da se pretvori u Muzej nesvrstanosti (mira).

Poziv  lokalne riječke samouprave  odnosio se na zakup  993 kvadratna metra po cijeni od 11,02 eura što izosi nešto više od 10.000 eura mjesečno.

https://www.novilist.hr/rijeka-regija/rijeka/za-hostel-i-kafic-na-galebu-stiglo-nula-ponuda-zasto-nitko-nije-zainteresiran-za-novu-rijecku-atrakciju/

Predviđeno je i da zakupac bude oslobođen određenog dijela troškova održavanja  a koncesija je bila konkursom data za 10 godina.

Foto: Galeb na vezu - Grad Rijeka

Štampa
Kategorije: ŽIVOT I UMJETNOST
Ocjeni ovaj članak:
5.0
Molimo prijavite se ili registrirajte da biste mogli dodavati komentare.