KOMPANIJE I TRŽIŠTA

Kako visočki SECOM postaje zelen kako bi napredovao u svijetu koji se mijenja

Postavljanjem solarne elektrane u novembru troškovi električne energije pali za 20 posto

Kako visočki SECOM postaje zelen kako bi napredovao u svijetu koji se mijenja

U užurbanom industrijskom predgrađu Visokog u Bosni i Hercegovini, miris svježe cijepanog drva lebdi u zraku. Dolazi iz proizvodnog pogona SECOM-a, gdje visoka debla hrasta i drugog lokalnog drva čekaju svoju transformaciju u fino izrađene komponente namještaja.

Tvrtka, specijalizirana za proizvodnju drvenih ploča, suočila se s mnogim izazovima u svojoj 35-godišnjoj historiji. Međutim, oni s kojima se tvrtka danas suočava mogli bi biti najznačajniji do sada i prisiljavaju je da preispita svoj poslovni model i napravi neke važne promjene.

„Ovo je jedno od najtežih razdoblja kroz koja smo prošli“, kaže Amela Trako, koja je u SECOM-u od osnutka tvrtke. „Moramo se prilagoditi na mnogim nivoima. Od globalne nestabilnosti i izazovne trgovinske situacije, posebno u drvnoj industriji gdje je došlo do pada izvoznih cijena nekih proizvoda, do novih propisa o ugljiku i viših cijena energije – sve to utječe na naše poslovanje.“

Jedna značajna promjena koju je tvrtka napravila bila je prelazak na solarnu energiju za napajanje svoje proizvodnje.

SECOM je uzeo kredit od Banca Intesa, koja je pristupila sredstvima u okviru programa SME Go Green – inicijative koju financiraju Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Europska unija (EU) koja pomaže malim poduzećima da smanje svoj utjecaj na okoliš i operativne troškove. S tim novcem, SECOM je instalirao solarne panele na krovovima svojih proizvodnih hala.

Uz finansijsku potporu Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Europske unije (EU) u okviru programa SME Go Green, tvrtka je uzela kredit od Banca Intesa, lokalne partnerske banke u okviru programa, i instalirala solarne panele na krovovima svojih proizvodnih hala. Cilj inicijative je pomoći malim poduzećima da smanje svoj utjecaj na okoliš i operativne troškove.

„Od postavljanja solarne elektrane u novembru, naši troškovi električne energije pali su za 20 posto, što je značajno s obzirom na to da mjesečno trošimo desetke hiljada eura na električnu energiju“, kaže Trako. „Očekujemo još veće uštede tokom ljetnih mjeseci.“

Nakon uspješne investicije, tvrtka je primila povrat novca u iznosu od ukupno 10 posto iznosa investicije, koji je finansirala EU.

No, ovaj potez nije samo smanjenje računa. To je također strateško ulaganje za održavanje i rast poslovanja u EU. SECOM-ovi glavni trgovinski partneri su u Njemačkoj i Danskoj, gdje su ekološki standardi strogi i postaju sve stroži.

„Znamo da bismo nastavili trgovati sa zemljama EU-a, moramo pokazati svoju predanost smanjenju ugljičnog otiska, posebno u pogledu energije koju koristimo za našu proizvodnju“, objašnjava Trako.

Novi solarni sistem tvrtke, koji se sastoji od pet integriranih krovnih panela ukupnog kapaciteta 580 kW, ključan je za taj napor – vidljiva predanost održivosti na sve ekološki osviještenijem tržištu.
SECOM-ov zeleni fokus samo je dio šire transformacije. Tvrtka također prihvaća digitalizaciju i automatizaciju kao odgovor na smanjenje radne snage.
„Visoko ima mnogo proizvodnih tvrtki, ali ne dovoljno radnika“, kaže Trako. „Mnogo je ljudi otišlo u zemlje EU, pa se suočavamo s ozbiljnim nedostatkom radne snage.“

Kako bi se riješio ovaj problem, SECOM planira automatizirati određene visokorizične ili repetitivne zadatke – potez koji obećava ne samo poboljšanje učinkovitosti i povećanje proizvodnje, već i poboljšanje sigurnosti i uvjeta rada.
Održivost u SECOM-u proteže se dalje od energije koju koristi za proizvodnju. Proizvodni model tvrtke je ponosno kružan. Iako su joj glavni proizvodi masivne drvene ploče za upotrebu u proizvodnji namještaja, ostatno drvo ne ide u otpad. Umjesto toga, prerađuje se u drvene pelete i brikete.
„Prihod od tih proizvoda čini manje od 10 posto naše ukupne prodaje“, napominje Trako, „ali to nije poanta. Radi se o tome da pokažemo da recikliramo, da ozbiljno shvaćamo ekološki osviještenost.“
Za SECOM ovo nije samo marketinški trik. To je nužnost. Kako EU pooštrava svoje propise o zaštiti okoliša, posebno u okviru inicijativa poput Mehanizma za prilagodbu ugljika na granicama (CBAM), tvrtke širom Europe prisiljene su učiniti svoje poslovanje ekološki prihvatljivijim – ili riskiraju da ih zamijene drugi konkurenti.
SECOM-ovo putovanje ilustrira nove stvarnosti s kojima se suočavaju proizvođači na Zapadnom Balkanu i šire: zelena transformacija više nije opcionalna. To je poslovni imperativ.

Foto: Secom

Štampa
Ocjeni ovaj članak:
Nema ocjena
Molimo prijavite se ili registrirajte da biste mogli dodavati komentare.