KOMPANIJE I TRŽIŠTA

Nova željezara: Plan modernizacije vrijedan milijardu KM

Plan transformacije koji je Nova Željezara Zenica predstavila uključuje široki spektar ulaganja

Nova željezara: Plan modernizacije vrijedan milijardu KM

Uprava Nove Željezare Zenica (bivši ArcelorMitttal) predstavila je plan modernizacije kompanije vrijedan više od milijardu konvertibilnih maraka.

Plan uključuje modernizaciju pogona i prelazakna EAF/minimill tehnologiju, razvoj specijalnih čelika, širenja kapaciteta, stvaranja novih radnih jedinica, uvođenje električnih mašina i izgradnja energane na komunalni i biootpad od 30 megavata koja bi mogla zagrijavati i grad i fabriku. Posebno se ističe projekat solarnih kapaciteta od 146 megavata, koji bi Zenicu pozicionirao u vrh regije po korištenju obnovljivih izvora energije. Uprava smatra da ovaj paket investicija može transformisati grad u centar čiste industrije i otvoriti prostor za dugoročni rast, smanjenje emisija i nova zapošljavanja.

- Nova Željezara Zenica danas na raskrsnici, ali i da posjeduje jedinstvenu razvojnu šansu. Zenica može postati moderna industrijska zona zasnovana na čistoj energiji, novim radnim jedinicama i naprednoj metalurgiji, ali za realizaciju tog puta potrebna je jasna i odlučna reakcija države, istakao je generalni direktor i suvlasnik Nove Željezare Ahmed Hamzić.

Međutim, brojni problemi naslijeđeni iz ranijih perioda – prekomjerna dugovanja, tehnička neodrživost postrojenja, naslijeđeni nepovoljni ugovori, bespravno eksploatisanje troske sa deponije Rača, ograničena dostupnost rude iz Prijedora, najavljeno povećanje cijena električne energije za oko 6 posto (što je više za 3 do 3,5 miliona KM na godišnjem nivou), ponašanje željezničkih operatera, te nepostojanje adekvatne državne zaštite domaće industrije – doveli su kompaniju do tačke na kojoj daljnje funkcionisanje bez intervencije državnog nivoa nije moguće.

Tri su, ističu, preduslova za opstanak: zaštita domaće proizvodnje – uvoz čeličnih proizvoda, zaštita na samoj državnoj granici; zabrana izvoza starog željeza kao ključne sirovine te subvencije  za energiju – standardna praksa u mnogim državama Evropske unije.

- Bez osiguranja ova tri uslova, ni jedan od planiranih projekata – uključujući solarnu infrastrukturu, modernizaciju proizvodnje, razvoj specijalnih čelika, te izgradnju energane na komunalni i bio otpad – ne može biti realizovan.

Nova Željezara Zenica trenutno zapošljava oko 1.900 radnika, dok indirektno održava oko 12.000 radnih mjesta. Generiše oko 2,5 posto BDP-a BiH i uplaćuje oko 32 miliona KM godišnje kroz PDV. Osim toga, dobrinosi prometu Željeznica FBiH sa oko 30 posto, a Željeznicama RS sa oko 60 posto. 

Foto: Ahmed Hamzić - arhiva

Štampa
Ocjeni ovaj članak:
Nema ocjena
Molimo prijavite se ili registrirajte da biste mogli dodavati komentare.