U malom mjestu Ilijaš, nadomak Sarajeva, iz skromne tvornice smještene među brdima širi se topli miris karamele i pečenih keksa. Uđite unutra i pronaći ćete ne samo utješnu nostalgiju za slatkišima iz djetinjstva, već i priču o otpornosti, tradiciji i digitalnoj transformaciji.
Ovo je dom Kondise, prvog proizvođača karamela u Bosni i Hercegovini. Obiteljski vođena i ukorijenjena u zajednici, tvrtka sada redefinira što znači biti tradicionalni slastičar u modernom svijetu. Uz potporu Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Europske unije, Kondisa je prihvatila digitalizaciju bez žrtvovanja duše svog obiteljskog poslovanja.
Sve je počelo 2008. godine kada je obitelj Rondić nakon godina bavljenja pekarstvom odlučila stvoriti nešto svoje. Ono što je započelo kao skromni pothvat ubrzo je preraslo u prepoznatljiv brend, poznat po čajnim pecivima, slanim grickalicama i omiljenom rahat lokumu.
Kondisa je 2013. napravila hrabar potez, postavši prva tvrtka u zemlji koja proizvodi karamele. A sada, 2025. godine, dokazuje se da se digitalna inovacija i tradicija međusobno ne isključuju.
"Digitalizacija se nije odnosila na to da hladni strojevi preuzmu vlast - radilo se o tome da ostanemo konkurentni, učinkoviti i održivi, bez ugrožavanja onoga što jesmo."
“Željeli smo tehnologijom ne zamijeniti ljude, već im pomoći”, kaže Samir Rondić, osnivač i vlasnik Kondisa.
Ta je vizija zaživjela uz pomoć EBRD-ove inicijative Go Digital in Bosnia and Herzegovina – programa sufinanciranog od strane EU koji pomaže malim i srednjim poduzećima (SME) da se prilagode digitalnim procesima i usklade sa standardima EU
Nakon dobivanja kredita od Raiffeisen banke BiH, jedne od banaka partnera programa, Kondisa je unaprijedila svoju proizvodnu liniju karamela, pretvarajući delikatan, dugotrajan zanat u pojednostavljen, precizno kontroliran proces.
Nakon uspješnog završetka investicijskog projekta, Kondisa je dobila bespovratna sredstva EU u iznosu od 15 posto iznosa kredita, što joj je olakšalo investiciju.
Rezultati ulaganja bili su impresivni. Dok su serije prije bile temperamentne i nedosljedne, novi strojevi, sa svojim ugrađenim senzorima i automatizacijom, sada svaki put izbacuju karamele savršene teksture, punjenja i oblika. Proces, koji je nekada trajao satima kada su se karamele radile ručno, sada je gotov za nekoliko minuta, bez žrtvovanja kvalitete.
Ljudska uključenost je ipak ključna.
“Naš tim je prošao opsežnu obuku,” kaže Rondić. "Automatizacija je olakšala zadatke, ali naši su zaposlenici i dalje srce tvornice."
U tvornici je raspoloženje optimistično. Mnogi su radnici u Kondisi već više od desetljeća – a neki i duže.
I taj se duh nije promijenio, čak ni s novom tehnologijom. Ako ništa drugo, postalo je jače. Zaposlenici govore o manjem fizičkom naporu, poboljšanim higijenskim standardima i većem fokusu na kontrolu kvalitete – a sve uz zadržavanje ručne izrade u biti marke.
Čak i uz novu tehnologiju, Kondisini tradicionalni recepti ostaju netaknuti. Jedina stvar koja se promijenila je koliko su ti recepti učinkoviti i održivi.
“Naš novi sustav omogućuje nam bolje planiranje, smanjenje otpada i praćenje emisija”, objašnjava Rondić. "To nije dobro samo za posao, dobro je i za planet."
U budućnosti Kondisa ima još ambicioznije planove. Tvrtka ima za cilj dodatno ulagati u digitalne alate kako bi ojačala svoju prisutnost na lokalnim i regionalnim tržištima.
Upravo za to je osmišljen program Go Digital in Bosnia and Herzegovina – podržati rast i konkurentnost lokalnih poduzeća. Do danas je pomogao više od 200 bosanskohercegovačkih kompanija da povećaju svoju produktivnost unapređenjem proizvodnih procesa, ulaganjem u zelena rješenja, energetski učinkovitu opremu, energetski učinkovita vozila i softverska rješenja.
“Mala i srednja poduzeća igraju ključnu ulogu u postizanju ciljeva digitalne i zelene tranzicije, što naglašava potrebu za povećanjem njihovih ulaganja u održive poslovne prakse”, objašnjava Stela Melnic, čelnica EBRD-a za Bosnu i Hercegovinu.
"Unatoč tome, mnoga mala i srednja poduzeća i dalje se bore kako bi osigurala odgovarajuća sredstva za ulaganja u digitalizaciju. Ovaj program nastoji riješiti te nedostatke u financiranju jačanjem digitalne svijesti i pristupa financiranju putem naše mreže partnerskih financijskih institucija", dodaje ona.
Nadovezujući se na uspjeh bosanskog programa, inicijativa se sada širi na ostatak zapadnog Balkana.
Foto: EBRD