POLITIKA I DRUŠTVO

Željeznice FBiH o Koksari: Dug od 8,5 miliona KM i krivična prijava

Izloženi smo neosnovanim pritiscima Koksare Lukavac, tvrde iz Željeznica FBiH

Željeznice FBiH o Koksari: Dug od 8,5 miliona KM i krivična prijava

Javno preduzeće Željeznice Federacije BiH (ŽFBiH) oglasilo se saopćenjem za javnost u kojem navodi da se već duži period nalazi u iskrivljenoj medijskoj slici zbog objavljivanja „netačnih, tendencioznih i štetnih neistina“ u pojedinim bh. medijima, što, kako tvrde, „stvara negativnu sliku i direktno utiče na poslovni imidž Željeznica FBiH“.

„Naša je obaveza da iznesemo tačne i istinite argumente i činjenice koje će osvijetliti i razjasniti pravo stanje u ŽFBiH, te prezentirati stav Uprave o najvažnijim aktuelnim pitanjima, posebno na agresivne i neutemeljene pritiske od strane Koksare Lukavac“, navedeno je u saopćenju.

Štete od poplava i stabilizacija poslovanja
Iz ŽFBiH podsjećaju da su zbog katastrofalnih poplava i klizišta u oktobru prošle godine na području Jablanice pretrpjeli „ogromnu štetu“ zbog četveromjesečnog prekida željezničkog saobraćaja.

Nakon sanacije pruge, „zahvaljujući poduzetim mjerama aktuelne Uprave i kontinuiranom radu zaposlenika, poslovanje preduzeća je stabilizirano, a likvidnost je trenutno zadržana“.

Problemi strateških partnera
Međutim, dodaju, izazovi u poslovnom okruženju i promjene kod strateških komitenata odrazili su se i na finansijsko poslovanje ŽFBiH.

Tri ključna strateška partnera – JP Elektroprivreda BiH, Željezara i Koksara Lukavac – suočavaju se sa „značajnim poslovnim poteškoćama“. Rudnici u sastavu Elektroprivrede BiH bilježe smanjenje proizvodnje uglja, Željezara je u procesu preuzimanja od strane druge kompanije, dok je u Koksari pokrenut stečajni postupak.

„Sasvim je jasno da su ŽFBiH u službi razvoja bh. privrede i servis naših građana. Zato čudi kada se ŽFBiH javno optužuju da su ‘kočničari’ za poslovanje pojedinih preduzeća, te se loši rezultati poslovanja žele amnestirati i ogromna dugovanja tih preduzeća pripisati ŽFBiH“, ističu iz preduzeća.

U saopćenju se navodi da je „ozbiljno narušeno finansijsko poslovanje ŽFBiH“ zbog dugogodišnjeg neizvršavanja ugovornih obaveza od strane Koksare Lukavac.

„Koksara Lukavac je strateški komitent naših usluga prevoza i za potrebe tog kombinata ŽFBiH su obezbijedile vučne i vučene kapacitete i izvršile svaku traženu uslugu prevoza u skladu sa potpisanim ugovorima. Također, ŽFBiH su godinama unazad suočene sa nemogućnošću naplate svojih potraživanja od Koksare Lukavac i zbog čega smo u više navrata tokom ove godine tražili izmirenje tih obaveza“, pojašnjavaju.

Nakon uspostave saobraćaja početkom februara 2025. godine, ŽFBiH su „bezuslovno nastavile sa prevozom za Koksaru, kako cjelokupni sistem ne bi došao u blokadu“. Sredinom godine Ugovor o prevozu je aneksiran, a od Koksare je traženo dodatno obezbjeđenje za tekuće prevoze, dok je za raniji dug data izjava o izmirenju u ratama.

„Unatoč svim naporima da se osigura nesmetan prevoz i razumijevanju ŽFBiH za probleme sa likvidnošću Koksare, Uprava tog preduzeća pokreće proceduru stečaja“, podsjećaju iz ŽFBiH.

Po saznanju da je Uprava Koksare Lukavac podnijela zahtjev za stečaj, ŽFBiH su inicirale hitan sastanak sa imenovanim stečajnim upravnikom i predstavnikom kompanije Pavgord, radi dogovora o daljnjoj saradnji.

Sastanak je održan 17. oktobra 2025. godine u prostorijama ŽFBiH, o čemu je sačinjen zapisnik i informacija proslijeđena resornim ministarstvima.

„Na sastanku je stečajni upravnik zamolio Upravu ŽFBiH da se, u cilju sprečavanja ekološke katastrofe uzrokovane nekontrolisanim gašenjem Koksne baterije, nastavi doprema ugljena iz Ploča, za što je osigurano avansno plaćanje prevoza od strane kompanije Pavgord. ŽFBiH su to prihvatile, te je potpuno nejasno zašto se u javnosti plasira drugačija, iskrivljena slika“, tvrde u saopćenju.
Iz ŽFBiH navode da su učinili „dodatni napor i omogućili opstanak Koksne baterije“, čime su izbjegnute „ogromne štete po industriju u BiH“.

„Uprava ŽFBiH je tim svojim postupkom izrazila senzibilitet prema radnicima Koksare. Međutim, i ŽFBiH imaju 2.500 uposlenih, te je Uprava dužna voditi računa i o plaćama svojih radnika i ne dovesti kompaniju u situaciju nelikvidnosti.“

Željeznice FBiH su 25. oktobra 2025. godine podnijele krivičnu prijavu protiv odgovorne osobe u Koksari „zbog jasne namjere da se obezbijedi usluga prevoza bez namjere plaćanja za istu“. Trenutni dug Koksare Lukavac prema ŽFBiH iznosi oko 8,5 miliona KM, od čega više od 2 miliona KM otpada na tekući dug.

Jedinstven stav o ovom pitanju sa Upravom imaju i sindikalne organizacije ŽFBiH, čiji lideri traže „zaštitu radnika i odgovorno rješenje duga između Koksare Lukavac i ŽFBiH“.

„Željezničari ne smiju biti kolateralna šteta poslovne neodgovornosti drugih privrednih subjekata“, poručuju iz Sindikata.

Na kraju, Uprava ŽFBiH apeluje:

„Potrebno je hitno iznaći najbolje rješenje za kompletan industrijski lanac u Federaciji BiH, te da se uz posredovanje dva resorna ministarstva kompanije Koksara Lukavac, Arcelor Mittal (Nova Željezara) i ŽFBiH najhitnije dogovore o uslovima pod kojima je moguć nastavak saradnje i nesmetan transport i opskrba Koksare sirovinom i otprema gotovih proizvoda.“

Zaključuje se da je saopćenje potpisala Služba za odnose s javnošću Željeznica Federacije BiH.

Foto: ŽFBiH

Štampa
Ocjeni ovaj članak:
4.0
Molimo prijavite se ili registrirajte da biste mogli dodavati komentare.