Crna Gora privodi kraju idejni projekt za Jadransko-jonsku autocestu, dok projekt mosta preko rijeke Bojane ulazi u novu fazu, nakon što je Albanija već završila glavni projekt, rekli su iz Ministarstva prometa za portal Bankar, potvrđujući da su oba projekta među infrastrukturnim prioritetima zemlje.
Donošenjem Prostornog plana Crne Gore do 2040. godine ispunjen je osnovni preduvjet za provedbu spomenutog projekta, priopćilo je Ministarstvo prometa. Također ističu da je Vlada Crne Gore uvrstila Jadransko-jonsku autocestu u pet razvojnih koridora, a ta ruta je prioritet, uz izgradnju autoceste Bar-Bolyare.
„U skladu sa navedenim, u toku je intenzivan rad na izradi projektne dokumentacije, te očekujemo da će idejna rješenja za cijelu trasu Jadransko-jonske autoceste biti završena do kraja ove godine. Paralelno s dovršetkom idejnih rješenja, radi se na izradi idejnih projekata, nakon čega će se utvrditi način i dinamika gradnje“, navodi ovaj odjel.
Podsjeća se da su Vlada Crne Gore i Vijeće ministara Republike Albanije potpisali Sporazum o izgradnji međudržavnog mosta preko rijeke Bojane/Bune, koji je zakonom potvrđen od strane Skupštine Crne Gore 7.marta 2024. godine.
Albanska strana je izvela glavni projekt za izgradnju mosta. Usvajanjem Prostornog plana Crne Gore do 2040. godine stvoreni su uvjeti za izradu tehničke dokumentacije za pristupnu cestu s crnogorske strane i početak provedbe ovog projekta“, priopćilo je Ministarstvo prometa.
U vezi s tvrdnjama u albanskim medijima da je njihova vlada navodno skinula projekt s popisa prioriteta, Ministarstvo navodi: „Nismo upoznati s takvom odlukom Vlade Republike Albanije.“
Sporazumom je definirano da će troškovi izgradnje mosta biti podijeljeni između stranaka, tako da će svaka strana financirati 50% izgradnje, uključujući ukupne troškove gradnje, nadzora i dugoročnih usluga vezanih uz provedbu projekta.
„Vrijednost projekta izgradnje mosta bit će regulirana posebnim ugovorom (provedbenim protokolom) i bit će određena nakon odabira najpovoljnije ponude.“ Crnogorska strana je u kapitalnom budžetu za 2025. predvidjela poziciju za ove troškove”, naglašavaju.
Ministarstvo prometa naglašava da most Bojana, kao i izgradnja Jadransko-jonske autoceste, imaju višestruki značaj za Crnu Goru, kako u turističkom, tako i u ekonomskom smislu, te u integraciji Crne Gore u europsku prometnu mrežu.
„Dio Jadransko-jonske autoceste dio je planirane Transeuropske prometne mreže (TEN-T), koja Crnoj Gori daje direktnu vezu s glavnim europskim prometnim pravcima.“ Ovaj koridor povezuje Italiju, Sloveniju, Hrvatsku, Crnu Goru, Albaniju i Grčku, te tako spaja obalne i kontinentalne destinacije jadransko-jonske regije, te omogućuje lakši pristup turistima iz regije i EU“, navode u svojim odgovorima.
Most Bojana skratit će udaljenost između dvije obale sa 70 km na samo nekoliko kilometara, otvarajući izravnu vezu između Velike plaže i albanske obale. To omogućuje lakši pristup turistima, lokalnom stanovništvu i malim poduzećima s obje strane granice.
„Brža i sigurnija prometna veza olakšava protok robe, smanjuje troškove prijevoza i povećava konkurentnost domaćih proizvoda, a ujedno je i osnovni preduvjet za privlačenje stranih ulaganja“, zaključuje Ministarstvo prometa, piše Bankar.me.