Tržište automobila u Bosni i Hercegovini suočava se s dvostrukim izazovom – rastom cijena i povećanom potražnjom.
Dok cijene vozila, posebno polovnih, i dalje rastu, kupci se sve češće odlučuju za ono što je odmah dostupno, izbjegavajući višemjesečna čekanja na isporuku novih modela.
Smajo Borović iz Sarajeva jedan je od onih koji su se odlučili za kupovinu novog automobila. Međutim, kao i mnogi drugi, nije mogao odmah preuzeti vozilo. Zbog dužeg roka isporuke, trenutno koristi zamjenski automobil.
- Mislim da se to najviše dešava zato što smo mi generalno malo tržište i autosaloni nemaju hrabrosti da kvotu koju imaju na početku godine povećaju. Svako novo auto koje nije predviđeno dolazi sa nekog drugog tržišta i za neko drugo tržište, i nije namijenjeno nama. Onda se tu stvaraju čekanja”, izjavio je Borović za BHRT.
Zbog tih čekanja sve veći broj kupaca okreće se vozilima koja su dostupna odmah. Iako je Borović ranije preferirao nova vozila, sada mijenja mišljenje: „Sljedeći put tražit ću auto koje već postoji u salonu i koje imaju na stanju.”
U sektoru polovnih automobila prodaja varira, ali cijene ostaju stabilno visoke. Emir Soko, suvlasnik jednog od salona, ističe da iako mjesečna prodaja oscilira – ponekad su to samo 2-3 automobila, a ponekad i više od 10 – trend rasta cijena je jasan.
2024. godina je bila rekordna po prodaji polovnih automobila u BiH. Od oko 100.000 prodatih vozila, čak 88.000 su polovna. S obzirom na to, ne očekujemo značajno sniženje cijena. Naprotiv, svaki put kada naručimo nova vozila, cijene rastu”, kaže Soko.
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH, tokom 2024. godine uvezeno je ukupno 81.500 vozila, od čega je samo 8.233 bilo novih, a čak 73.267 polovnih. Ukupna vrijednost uvezenih vozila iznosila je 1,2 milijarde KM.
Trend rasta cijena polovnih vozila započeo je još 2020. godine, u prvoj godini pandemije. Tada je globalna nestašica poluprovodnika i drugih ključnih komponenti zaustavila ili usporila proizvodnju novih automobila. Kupci su se tada, a i danas, okrenuli tržištu polovnih vozila.
Sada se dodatna neizvjesnost uvodi kroz nove tehničke propise Evropske unije, koji bi mogli značajno uticati i na BiH. Posebno su na udaru stariji dizelaši bez DPF filtra, koji će biti postepeno uklanjani s evropskih saobraćajnica.
- Takvi propisi mogli bi dovesti do zasićenja tržišta, a time možda i do pada cijena. Nama kao dilerima bi to odgovaralo jer bismo mogli nuditi povoljnije cijene krajnjim kupcima, ali trenutno stanje i prognoze nisu ohrabrujuće“, zaključuje Soko.
Tržište automobila u BiH je pod pritiskom više faktora: ograničene kvote novih vozila, visoke cijene polovnih, strožijih evropskih propisa, i promjenjivih tokova ponude i potražnje. Iako potrošači pokazuju sve veći interes, jasno je da je vozilo – bilo novo ili polovno – sve skuplji luksuz. Kako će se tržište ponašati u drugoj polovini godine ostaje da se vidi, ali za sada je jasno: cijene rastu, a strpljenje kupaca se testira.
Foto: Pixabay