Građani Federacije BiH uskoro bi mogli biti bolje zaštićeni prilikom online kupovine, jer je nacrt novog zakona o elektronskoj trgovini u završnoj fazi i uskoro će biti upućen na razmatranje nadležnim institucijama.
U vrijeme kada su korisnici interneta samo klik udaljeni od kupovine haljine, tehnologije ili prehrambenih artikala – ali i od potencijalne prevare – ovaj zakon bi, prema riječima nadležnih, trebao unijeti dugo očekivani red na digitalno tržište.
„Usvajanjem zakona prvi put uvodimo jasna pravila – ko smije prodavati putem interneta, koje obaveze imaju trgovci i šta potrošači mogu zahtijevati. Konačno uvodimo red u oblast koja je do sada bila prepuštena samoregulaciji i često zloupotrebljavana“, izjavio je ministar trgovine FBiH Amir Hasičević za Dnevni avaz.
Samo 12 posto trgovaca u FBiH trenutno je registrirano za e-trgovinu, što prema preliminarnim analizama uzrokuje gubitak između 200 i 300 miliona KM javnih prihoda godišnje. Uz to, potrošači koji kupuju od neregistriranih prodavaca često nemaju mogućnost povrata novca, reklamacija ili zaštite svojih prava.
Novi zakon će detaljno definisati šta se smatra e-trgovinom, elektronskim ugovorima, kao i obaveze webshopova i trgovina na društvenim mrežama, koje će imati isti status kao i klasične online prodavnice.
Trgovci će biti obavezni da na vidljivom mjestu istaknu naziv firme, sjedište, kontakt, ID broj, te jasno i razumljivo predstave informacije o proizvodima, uključujući cijenu, troškove dostave i pravo na odustajanje.
Uz to, zakon predviđa pravo potrošača na odustajanje od ugovora u roku od 14 dana bez navođenja razloga, po uzoru na praksu Evropske unije. Uvodi se i alternativno rješavanje potrošačkih sporova (ARS).
Kako bi se osigurala provedba zakona, uvode se i mehanizmi nadzora. Tržišna i poreska inspekcija dobit će ovlaštenja za nadzor nad online prodajom, uključujući i putem društvenih mreža. Također, uvodi se obaveza fiskalizacije, čime se dodatno smanjuje prostor za sivu ekonomiju.
„Zakon je usklađen s direktivama EU i predstavlja važan korak ka integraciji BiH u jedinstveno digitalno tržište. Pritom smo vodili računa i o zaštiti privatnosti i ličnih podataka“, dodao je Hasičević.
Foto: Pixabay